تفاوت لوله مانیسمان و لوله سیاه 

لوله های فولادی در یک تقسیم بندی به دو نوع درزدار و بدون درز تقسیم می شوند؛ لوله سیاه با عنوان لوله درزدار و لوله مانیسمان نیز با نام لوله بدون درز شناخته می شود. تفاوت لوله مانیسمان و لوله سیاه در کاربرد، روش تولید، آلیاژ بدنه آن ها و مواردی دیگر است.

تفاوت ظاهری لوله مانیسمان و لوله سیاه

فولادی بدون درز از شمش فولادی (Billet) تشکیل شده اند؛ عوارض سطح خارجی این شمش ها در جریان فرآیند نورد گرم از بین نمی‌رود بلکه پس از تکمیل و تولید محصول مستلزم پالایش هایی برای جلا دادن لوله است.

برای تولید لوله‌های فولادی درزدار از کویل نورد گرم استفاده می شود؛ کیفیت سطح کویل در جنس لوله فولادی دار مؤثر است.

بیشتر بدانید: فرق بین لوله گالوانیزه سرد و گرم

تفاوت ظاهری لوله مانیسمان و لوله سیاه

تفاوت لوله مانیسمان و لوله سیاه در روش تولید

لوله‌های فولادی بدون درز از یک تکه یا قطعه فلز تولید می‌شوند، به گونه‌ای که در ساخت آن‌ها هیچ درز یا اتصالی وجود ندارد. به عبارت دیگر، سطح آن‌ها کاملاً خالی از هر گونه درز یا اتصال است.

روش تولید لوله سیاه درزدار اینگونه است که از یک سیم پیچ فولادی برای رول کردن آن بهره گرفته می شود. این فرآیند بر اساس ضخامت لوله انجام می گیرد و بر این اساس نوار عرضی لوله برش می خورد.

فشار کاری لوله درزدار سیاه و لوله مانیسمان

یکی از موارد تفاوت لوله مانیسمان و لوله سیاه در فشار کاری آن ها است. گر از نظر ابعاد و مواد، لوله‌های فولادی بدون درز با لوله‌های فولادی درزدار هم‌اندازه باشند، فشار کاری لوله‌های فولادی بدون درز به دلیل عدم وجود درز جوش، ۲۰ درصد بیشتر است.

یکی از مزایای اصلی لوله‌های فولادی بدون درز یا لوله‌های فولادی مانیسمان، مقاومت بیشتر این لوله‌ها به خوردگی‌های بالا است. در مقابل، لوله‌های فولادی با درز در محل‌های درز انعطاف پذیری دارند و امکان وقوع عیوب و اختلال در چکش خوری وجود دارد.

فشار کاری لوله درزدار سیاه و لوله مانیسمان

کاربرد انواع لوله بدون مانیسمان و لوله سیاه

شاید بیش از هرچیز به دنبال دانستن این هستید که تفاوت لوله مانیسمان و لوله سیاه از لحاظ کاربرد چگونه است. به طور کلی از لوله های بدون درز دارای قطر حداکثر ۶۵۰ میلی‌متر و حداقل قطر ۰٫۳ میلی‌متر هستند و به دلیل استحکام و دوام فوق‌العاده، برای کارهای حساس و سنگین استفاده می شود.

این کارها شامل صنایع نفت و گاز، خودروسازی، خطوط انتقال آب، پتروشیمی و پالایشگاه ها می شود. در سویی دیگر لوله سیاه درزدار برای لوله کشی گاز، سیستم‌های خانگی، مخازن، سیستم‌های آبرسانی و صنایعی نظیر کشاورزی و پتروشیمی پرکاربرد است. انشعاب گرفتن از مسیر انتقال، صنایع غذایی و دارویی نیز از دیگر کاربردهای لوله درزدار شناخته می شود.

لوله درز دار و بدون درز و مقاومت در برابر خوردگی

در این مورد از تفاوت لوله بدون درز و درزدار نیز برتری با لوله مانیسمان است زیرا عدم وجود فضا و منفذ جهت نفوذ مواد، مقاومت در برابر خوردگی را بسیار بالا می برد.

تنها یک چیز می تواند سبب خوردگی لوله بدون درز شود و آن هم قرار گرفتن در محیط های دارای خورندگی پیوسته و شدید است. در مقابل، لوله سیاه درزدار به دلیل جوشکاری و امکان نفوذ ناخالصی، آسیب‌پذیری بیشتری در برابر عوامل خوردگی دارد. بنابرین تفاوت لوله مانیسمان و لوله سیاه را از لحاظ خورندگی در نظر بگیرید.

ابعاد و قابلیت اتصال لوله های سیاه و مانیسمان

ابعاد و قابلیت اتصال لوله های سیاه و مانیسمان

بر خلاف لوله مانیسمان، لوله های سیاه قابلیت اتصال بسیار خوبی دارند، از این رو امکان تعویض، تعمیر و نصب آن ها نیز آسان تر است.

لوله بدون درز مانیسمان معمولاً با قطر خارجی بین 1.8 تا 26 اینچ تولید و عرضه می شوند. لوله سیاه درزدار نیز دارای ابعاد مختلفی تا 24 اینچ هستند، البته این نکته را در تفاوت لوله مانیسمان و لوله سیاه باید در نظر بگیرید که دیوار لوله مانیسمان معمولاً ضخیم‌تر است.

بیشتر بدانید: تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین

نکته پایانی

در این مطلب به تفاوت لوله مانیسمان و لوله سیاه پرداختیم؛ فرآیند تولید لوله مانیسمان به نسبت لوله سیاه پیچیده‌تر است و از این رو قیمت لوله مانیسمان به دلیل فرآیند تولید دشوارتر و استحکام بیشتر، بالاتر از قیمت لوله سیاه است.

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر و خرید بهترین لوله های مانیسمان و سیاه به وبسایت شرکت نورد و لوله سپنتا اهواز مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا