تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین

احتمالاً شما هم اصطلاح لوله گالوانیزه را بسیار شنیده باشید، لوله ای که دو نوع سبک و سنگین دارد و در صنایع مختلف به کار می رود؛ اما تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین کجاست؟

به طور کلی اصلی ترین نکات در فرق بین لوله های گالوانیزه سبک و سنگین به قیمت، ضخامت و همچنین کاربرد آن ها باز می گردد؛ در ادامه نگاهی انداخته ایم به اصلی ترین تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین.

تفاوت ساختاری لوله‌های گالوانیزه سبک و سنگین

شیوه ساخت لوله‌های گالوانیزه سبک و سنگین تقریباً یکسان است و بیشتر تفاوت‌ها در مقادیری است که برای پوشش‌دهی این لوله‌ها در نظر گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال لوله‌ گالوانیزه سبک از لایه‌های روی کمتری برخوردار است؛ این درحالی است که انواع دیگر سنگین لوله‌ها با لایه‌های بیشتری پوشیده می‌شوند.

لوله‌های سبک معمولا در ابعاد و اندازه‌های کوچک‌تری طراحی می شوند که برای کاربردهای گسترده کاملا مناسب هستند. در مقابل لوله های گالوانیزه سنگین به دلیل استفاده در صنایع، ابعاد و اندازه‌های بزرگی دارند که این مورد نیز از جمله دیگر موارد تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین است.

 

تفاوت ساختاری لوله‌های گالوانیزه سبک و سنگین

لوله گالوانیزه سبک چیست؟

لوله گالوانیزه سبک، در دسته لوله سیاه فولادی جای می گیرد که با استفاده از ورق های فولادی و آهنی تولید می شود. در این نوع لوله و اتصالات آن، به منظور افزایش مقاومت از آلیاژ به روش گرم و سرد برای گالوانیزه کردن آن ها استفاده می شود.

از جمله تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین ضخامت آن ها است؛ این لوله های سیاه درزدار که به واسطۀ گالوانیزه شدن دارای دوام و مقاومت بیشتری در برابر خوردگی فلزات هستند، در سایز ۱٫۲ تا ۴ اینچ تولید می شوند.

ویژگی های لوله گالوانیزه سبک

به طور کلی ویژگی های لوله گالوانیزه نوع سبک را در زیر می توان دید که در این برخی از موارد تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین نیز داده می شود.

  • کاربرد در صنایع مختلف
  • قیمت مناسب تر به نسبت لوله با ضخامت بیشتر
  • کاربری در ساخت انواع سازه های فلزی
  • کاربری در مصارف آب رسانی و دستگاه های تهویه
  • امکان تولید به روش سرد و گرم
  • مقاومت زیاد در برابر رطوبت و فرسودگی و عمر بالا

لوله گالوانیزه سبک چیست؟

لوله گالوانیزه سنگین چیست؟

از آنجایی که بحث در مورد تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین است جا دارد به لوله گالوانیزه سنگین نیز اشاره کنیم. لوله گالوانیزه سنگین دارای پوشش محافظی از گالوانیزه گرم بوده که از پوسیدگی در اثر عبور جریان جلوگیری میکند و از گرفتگی لوله ها و همچنین از ترکیب فلزات سنگین با جریان آب جاری جلوگیری خواهد کرد.

لوله گالوانیزه سنگین دارای کاربرد های زیاد و متنوعی هستند و از این مدل لوله های فولادی می توان در پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، مصارف معمولی، صنایع، خطوط انتقال سیالات به خصوص آب و همچنین برای سرمایش و گرمایش استفاده می شود.

ویژگی های لوله گالوانیزه سنگین

در این بهش از تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین و برای لوله گالوانیزه سنگین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع بالا در ابعاد، اندازه و ضخامت
  • مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  • قابل بازیافت از طریق ذوب در کوره و استفاده مجدد در محصول جدید
  • قیمت بسیار مناسب نسبت به سایر اجناس فولادی
  • پوشش تمام قسمت های لبه لوله ها
  • ساخته شده از آهن سفید نورد یا فولاد نرم
  • دارای طول عمر بیش از 50 سال
  • مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی
  • بهره مندی از ساختاری واحد و در نتیجه استحکام و مقاومت قوی در برابر ضربات
  • آسیب پذیری در برابر کلیه اسیدهای خورنده فلز روی
  • مقاومت کمتر به نسبت لوله های آهنی

ضخامت، مهم ترین تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین

همانطور که از نام لوله گالوانیزه سنگین بر می آید دارای ضخامت و وزن بیشتری است، زیرا فلز روی بیشتری برای پوشش‌دهی این نوع لوله استفاده می ‌شود.

به عبارتی دیگر تمام ویژگی‌هایی که به علت وجود روی و پوشش گالوانیزه در لوله‌ها سبک و سنگین حاصل می‌شود، در انواع گالوانیزه سنگین بیشتر مشهود است.

تفاوت لوله های گالوانیزه سبک و سنگین از نظر قیمت و کاربرد

تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین از نظر قیمتی کاملا بدیهی است؛ چراکه این دو لوله درزدار از اندازه، ابعاد و ضخامت‌های کاملا متفاوتی برخوردار هستند. به همین علت می‌توان گفت گالوانیزه سنگین که در ابعاد بزرگ‌تری تولید می‌شود، نسبت به نوع دیگر گران‌تر است.

جالب است بدانید لوله گالوانیزه سبک بسیار پرمصرف است و در صنایع بسیاری به کار گرفته می‌شود. این لوله‌ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند و ساخت‌وسازهای بسیار قابل استفاده خواهند بود. با این حال ماندگاری و مقاومت لوله گالوانیزه سنگین بیشتر است و به همین علت برای مواردی که نیاز به ماندگاری بالاست، کارآیی دارد.

تفاوت لوله های گالوانیزه سبک و سنگین از نظر قیمت و کاربرد

کدام لوله بهتر است؟ گالوانیزه سبک یا سنگین؟

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی گالوانیزاسیون لوله‌های ساختمانی نیز با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که درنهایت سبکی و مقاومت بالای این محصولات را به همراه دارد.

با توجه به مواردی که در مورد تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین گفته شد، این طور نیست که گالوانیزه سبک بد یا گالوانیزه سنگین خوب باشد. کاربرد این دو لوله بستگی به کارایی مورد انتظار شما از آن ها خواهد بود.

نکته پایانی

در این مطلب به تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین پرداختیم؛ همانطور که اشاره شد گالوانیزاسیون به شیوه‌های متفاوت سرد یا گرم انجام می‌شود، جدای از تفاوت های کاربردی، لوله گالوانیزه سنگین معمولا ضخامت، وزن و ابعاد بیشتری دارد و برای مواردی که نیاز به ماندگاری بالایی دارند، استفاده می‌شود.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین سفارش محصول مورد نظر خود به وبسایت شرکت صنعتی سپنتا مراجعه کنید.

5/5 - (4 امتیاز)

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا