لوله گالوانیزه گلخانه ای چیست؟

شاید اگر از دور به گلخانه نگاه کنید تنها کیسه و سازه به نظر بیاید اما علم کردن گلخانه به سازۀ لوله ای مناسب خود نیاز دارد که لوله گالوانیزه گلخانه ای نامیده می شود.

البته اسکلت گلخانه قابلیت ساخت با مصالح مختلف مانند چوب، آهن، آلومینیوم و فولاد گالوانیزه را دارد. هر یک از این مصالح معایب و مزایای خاص خود را دارند که در این میان‌، ساخت اسکلت گلخانه با لوله گالوانیزه یکی از بهترین انتخاب‌ها است.

این محصول در ساخت اسکلت گلخانه و سقف، ستون و پایه های آن بسیار کاربرد دارد. به عبارتی دیگر لوله گالوانیزه یک اسکلت سازه ارزان، سبک، مستحکم همراه با طول عمر بالا برای ساخت گلخانه به حساب می آید. در ادامه بیشتر به لوله گالوانیزه گلخانه ای پرداخته ایم.

کاربرد لوله گلخانه ای گالوانیزه

کاربرد لوله گالوانیزه گلخانه ای در ساخت سقف، ستون و پایه گلخانه است. به عبارتی دیگر برای ساخت سازه‌هایی مانند سالن پرورش قارچ، نصب تجهیزات نورپردازی در سالن نگه‌داری دام و طیور، حصارکشی خیابان‌ها و … از لوله گالوانیزه گلخانه‌ای استفاده می‌شود.

علاوه بر موارد بالا، پوشش گالوانیزه‌ای باعث می‌شود که گلخانه در برابر رطوبت و آب از خود مقاومت بالایی نشان دهد و درنهایت لوله از خوردگی و پوسیدگی محافظت می‌شود. از مهمترین ویژگی‌های این نوع لوله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسیب‌پذیری کمتر در برابر پوسیدگی
  • طول عمر بالا
  • امکان برخورداری از ساختار یکپارچه
  • برخورداری از تنوع به واسطۀ ضخامت‌های متفاوت
  • مقاوم در برابر ضربه

بیشتر بدانید: لوله مانیسمان چیست؟

کاربرد لوله گلخانه ای گالوانیزه

مزایای لوله گالوانیزه گلخانه ای

لوله گالوانیزه به دلیل برخورداری از پوشش محافظتی، مقاومت بالایی در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی از خود نشان می‌دهد. از طرفی دیگر اسکلت سازه‌ای گلخانه نیاز به مصالحی دارد که بتواند با توجه شرایط محیطی سازگاری نشان داده و عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد.

بنابراین استفاده از این محصول علاوه بر ایجاد یک سازه‌ای سبک، از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است.

انواع لوله گالوانیزه گلخانه ای

لوله گلخانه ای گالوانیزه انواع مختلف دارد که از نظر فرآیند تولید، کاربرد و همچنین وزن می‌تواند به دسته‌های مختلفی تقسیم شود؛ مهمترین دسته بندی برای فرآیند تولید است که این لوله را به دو نوع سرد و گرم تقسیم بندی کرده است. هر کدام از این دو نوع لوله می تواند مزایای خاص خود را در بهره‌برداری داشته باشد.

لوله گلخانه ای گرم

گالوانیزه گرم به معنای پوشش دهی آهن یا فولاد با فلز روی مذاب شده است. لوله گالوانیزه گلخانه ای گرم ز آن دسته لوله‌های فولادی است که با کمک یک‌لایه فلز آبکاری و پوشش داده می‌شوند که علاوه بر استحکام سبب براق‌تر شدن آن می شود.

در واقع این روش یکی از بهترین و البته ساده‌ترین کارها جهت ایجاد یک‌لایه حفاظتی بر روی آهن و فولاد است. لوله فولادی در رویِ مذاب با دمای بالای 420 درجه ‌سانتی گراد و همچنین با بهره‌گیری از روش غوطه‌وری آبکاری می‌شود. با این کار ضخامت لوله بیشتری شده و در نتیجه دوام و استحکام و دوام سازه نیز بالا می رود.

به طور کلی متوسط طول عمر لوله گالوانیزه گلخانه ‌ای تولیدشده با روش گرم، بین 25 الی 30 سال است. برخی از مزایای این روش عبارتند از:

  • قیمت ارزان
  • تشکیل شده از لایه محافظتی باضخامت بالا
  • بالا بردن طول عمر سازه گلخانه
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت، خوردگی و زنگ‌زدگی
  • مقاومت بالا در برابر آسیب و خراش حاصل از حمل‌ونقل
  • ایجاد پوشش یکنواخت برای اشکال متفاوت از قطعات

لوله گلخانه ای گرم

لوله گلخانه ای سرد

در این روش لوله گالوانیزه گلخانه ای با استفاده از الکترولیز حاصل از فلز روی پوشش داده می‌شود. دمای پایه برای این کار حداکثر 70 درجه سانتی است.

لایه فلز روی بر روی لوله سیاه فولادی در این روش ضخامتی کمتر نسبت به روش گرم دارد و بدیهی است که میزان استقامت و دوام لوله گلخانه‌ای سرد کمتر از روش گرم باشد. این نکته را هم باید اضافه کرد که قیمت خرید لوله گالوانیزه گلخانه ای سرد باتوجه به ضخامت کمتر آن نسبت به لوله گالوانیزه گلخانه‌ای گرم، کمتر است.

انواع لوله گالوانیزه گلخانه ای

کاربرد لوله گالوانیزه گلخانه بر حسب وزن

بیشترین کاربرد لوله گالوانیزه گلخانه ای در ساخت گلخانه‌های صنعتی و کشاورزی است؛ این لوله در اندازه و طول‌های متفاوت ساخته می‌شود، بنابراین به صورت زیر می توان آن را دسته بندی کرد:

  • لوله گالوانیزه کشاورزی
  • لوله گالوانیزه صنعتی
  • لوله گالوانیزه سبک
  • لوله گالوانیزه سنگین

نکته پایانی

در این مطلب به لوله گالوانیزه گلخانه ای پرداختیم؛ همانطور که اشاره شد این لوله به دلیل پوشش گالوانیزه‌ در برابر رطوبت، خوردگی و زنگ‌زدگی دارای مقاومت بالایی است و می‌تواند عمر مفید گلخانه را افزایش دهد. ضمن اینکه آسیب‌پذیری کمتر در برابر پوسیدگی و برخورداری از ساختاری یک پارچه از مهمترین ویژگی‌های این محصول است.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین سفارش محصول مورد نظر خود به وبسایت شرکت صنعتی سپنتا مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا