کاربرد لوله های بدون درز

لوله های مانیسمان یا بدون درز، لوله هایی یکپارچه هستند؛ کاربرد لوله های بدون درز در صنایع بسیار مهمی همچون نفت، گاز و پتروشیمی، کشتی سازی، هسته ای و دیگ های بخار و به صورت گسترده دیده می شود.

به طور کلی به دلیل مقاومت بالای لوله‌ مانیسمان به نسبت لوله‌های درزدار، این لوله ها در صنایعی به‌کار می‌روند که بسیار حساس هستند. لوله های مانیسمان به کار رفته در این صنایع به هنگام اتصال هیچ آسیبی نمی ‌بینند. در ادامه بیشتر به کاربرد لوله های بدون درز پرداخته ایم.

کاربرد لوله های بدون درز در صنایع

همانطور که در ابتدا اشاره شد به دلیل مقاومت بالای لوله‌ مانیسمان به نسبت لوله‌های درزدار، از این لوله ها در صنایعی به‌کار می‌روند که بسیار حساس هستند.

لولها های مانیسمان به کار رفته در این صنایع به هنگام اتصال هیچ آسیبی نمی ‌بینند. برخی از موارد کاربرد لوله های بدون درز عبارتند از:

  • خطوط استخراج و انتقال نفت و گاز
  • صنایع پالایشگاهی، شرکت‌های پتروشیمی و نیروگاه‌های تولید انرژی
  • مبدل‌های حرارتی و گرمایی
  • عایق کاری کابل‌ های فشار قوی برق
  • آبرسانی صنعتی و امور کشاورزی

بیشتر بدانید: تفاوت لوله بدون درز و درزدار چیست؟

کاربرد لوله های بدون درز در صنایع

استفاده از لوله های بدون درز برای مبدل های حرارتی

دیگر مورد از کاربرد لوله های بدون درز در فرآیند گرمایش یا سرمایش است؛ نمونه آن به کارگیری لوله های مانیسمان در خنک کردن مدار بسته تجهیزات الکتریکی با استفاده از آب است.

علاوه بر این از لوله های سیم لس استفاده گسترده ای در کندانسور ها و دستگاه های انتقال حرارت به عمل می آید. برای این لوله ها استاندارد مبدل حرارتی ASTM A179 در نظر گرفته شده و برخی از آزمایش‌ها رایج آن به صورت زیر است:

  • تست هیدرولیک فشار قوی
  • تست جریان ادی، تست اولتراسونیک
  • تست مکانیکی
  • تست های تحمل OD و WT

لوله های بدون درز و صنایع خودروسازی

در صنعت خودروسازی و برای ساخت ستون فقرات اتومبیل و لوله محور عقب نمی توان کاربرد لوله های بدون درز را نادیده گرفت. لوله های مکانیکی بدون درز مورد استفاده در صنایع خودروسازی به دو صورت نورد سرد و نورد گرم و در اندازه های مختلف تولید می شوند.

برای ساخت این لوله ها از با کیفیت ترین نوع فولاد استفاده می شود؛ علاوه بر این، درجه، آنالیز شیمیایی و شرایط سطح با دقت در نظر گرفته می شود.

استفاده از لوله های بدون درز برای مبدل های حرارتی

لوله های بدون درز نورد گرم

همانطور که در مورد کاربرد لوله های بدون درز در صنایع خودروسازی اشاره شد، از این لوله های استفاده های بسیاری می شود. لوله های مانیسمان نورد گرم در شرایط نیازمند به دیوار ضخیم و استحکام بالا به کار گرفته می شوند.

این لوله ها دارای کالیبرهای بزرگ تری هستند؛ روش اکستروژن از جمله روش های تولید لوله بدون درز که می توان آن را زیر مجموعه نورد گرم به حساب آورد.

به طور معمول قطر بیرونی لوله های مانیسمان نورد گرم، حداقل 3.2 سانتی‌متر و ضخامت دیواره های آن ها نیز بین 0.25 تا 7.5 سانتی‌متر است.

لوله های بدون درز نورد سرد

در فرآیند ساخت لوله مانیسمان نورد سرد، روش هایی همچون کشش و خمش سرد به کارگرفته می شود. این لوله ها دارای ساختار کربنی و دیواره های نازک هستند و معمولاً حداکثر قطر در این لوله ها 0.6 سانتی‌متر و ضخامت دیواره نیز 0.025 سانتی‌متر است. کاربرد لولهای بدون درز نورد سرد بیشتر در ماشین آلات و تجهیزات هیدرولیک دیده می شود.

کاربرد لوله های بدون درز در کشتی سازی

کاربرد لوله های بدون درز در کشتی سازی

صنعت کشتی سازی ارتباطی مستقیم با به کارگیری لوله دارد؛ در این صنعت از لوله های مانیسمان برای لوله کشی فشار درجه یک و لوله کشی ۲ مرحله ای برای دیگ بخار و واحد فوق گرمایش استفاده می شود.

لوله های فولادی بدون درزی که در صنایع کشتی سازی به کار می روند، به صورتی ویژه برای این منظور طراحی شده اند و می توانند طبق استانداردهای ملی و بین المللی استفاده شوند.

کاربرد لوله های بدون درز در دیگ بخار

لوله های آتشخوار دیگ بخار باید در شرایط سخت مقاومت بالایی در برابر فشار و درجه حرارت بالا نشان می دهند. در این کاربری از لوله های بدون درز در نیروگاه های تولید برق، بخاری ها و سوپر هیتر ها، تجهیزات هسته ای، لوله کشی NSS، تجهیزات و مبدل های حرارتی (به صورت U، خم یا مستقیم) و همچنین ابزار کلاس کیفیت دیده می شود.

نکته پایانی

در این متن سعی کردیم به کاربرد لوله های بدون درز در صنایع مختلف بپردازیم. همانطور که اشاره شد این لوله ها به دلیل عملکرد و مقاومت بی بدیل خود در بسیاری از صنایع حساس از جمله کشتی سازی، نفت و گاز، تولید انرژی، هوافضا، خطوط انتقال و… استفاده می شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا