تفاوت لوله بدون درز و درزدار چیست؟

لوله بدون درز  (Seamless pipe) که به لوله مانیسمان معروف است و لوله سیاه درزدار (Welded steel pipe) دو نوع رایج از انواع لوله های فولادی به شمار می روند. تفاوت لوله بدون درز و درزدار در روش تولید آن ها است؛ هر دو لوله از جمله عمده محصولات لوله سازی به شمار می روند.

البته در کنار روش تولید، پارامترهایی چون استحکام، تحمل فشار، مقاومت در برابر عوامل محیطی، قابلیت اتصال و قیمت از دیگر موارد تفاوت لوله بدون درز و درزدار است که در ادامه بیشتر به این موارد می پردازیم.

لوله مانیسمان چیست؟

لوله بدون درز، سیم لس یا مانیسمان، نوعی لوله فولادی بدون هیچ گونه درز و شکاف است و هیچ اتصالی از قبیل جوشکاری قسمت‌ها در آن وجود ندارد.

تفاوت لوله بدون درز و درزدار در کاملاً یکپارچه و یکدست بودن لوله های بدون درز است که ویژگی استراتژیک برای این لوله های محسوب می‌شود و باعث به کارگیری گسترده آن در صنایع حساس و پرکابردی همچون پتروشیمی، نفت و گاز شده است.

کاربرد انواع لوله بدون درز مانیسمان و لوله درزدار

لوله سیاه درزدار چیست؟

همانطور که در اشاره ای کلی به تفاوت لوله بدون درز و درزدار گفتیم، لوله سیاه درزدار (Welded steel pipe) نیز نوعی لوله رایج به شمار می رود؛ ساخت و تولید این لوله به وسیله خم کردن و اتصال ورق‌ فولادی با جوشکاری انجام می شود.

به عبارتی دیگر، برخلاف لوله مانیسمان لوله های درزدار ساختاری یکپارچه نداشته و دارای درزهای ناشی از اتصال هستند. لوله های سیاه درزدار به انواع مختلفی همچون لوله درزدار اسپیرال یا مارپیچی و لوله درزدار مستقیم تقسیم می شوند.

کاربرد انواع لوله بدون درز مانیسمان و لوله درزدار

شاید بیش از هرچیز به دنبال دانستن این هستید که تفاوت لوله بدون درز و درزدار از لحاظ کاربرد چگونه است. به طور کلی از لوله های بدون درز به دلیل استحکام و دوام فوق‌العاده، برای کارهای حساس و سنگین استفاده می شود. این کارها شامل صنایع نفت و گاز، خودروسازی، خطوط انتقال آب، پتروشیمی و پالایشگاه ها می شود.

در سویی دیگر لوله سیاه درزدار برای لوله کشی گاز، سیستم‌های خانگی، مخازن، سیستم‌های آبرسانی و صنایعی نظیر کشاورزی و پتروشیمی پرکاربرد است. انشعاب گرفتن از مسیر انتقال، صنایع غذایی و دارویی نیز از دیگر کاربردهای لوله درزدار شناخته می شود.

تحمل فشار و بروز ترک در لوله بدون درز و درزدار

استحکام و مقاومت کدام لوله بهتر است؟

مورد مهم تفاوت لوله بدون درز و درزدار به استحکام آن باز می گیردد. لوله مانیسمان به خاطر یکپارچگی ساختار از استحکام و دوام بالاتری نسبت‌ به لوله درزدار برخوردار است.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که مقاومت لوله ها تا حد زیادی به ترکیب آلیاژ و نوع فولاد وابسته است ولی به طور کلی وجود شکاف و درز سبب کاهش مقاومت لوله می شود.

البته کیفیت ظاهری لوله درزدار معمولاً بالاتر از لوله مانیسمان به نظر می رسد. کیفیت سطوح ظاهری لوله مانیسمان به کمک جلا دادن به وسبه پولیش قدری بهبود می یابد. اما لوله درزدار به دلیل کیفیت سطح کویل مناسب، ظاهر هموار و یکنواختی دارند.

تحمل فشار و بروز ترک در لوله بدون درز و درزدار

بی شک لوله بدون درز مانیسمان دارای مقاومت بالاتری نسبت به لوله درزدار است؛ حتی اگر در ساخت لوله درزدار از متریال مشابه با لوله بدون درز استفاده شود، باز هم دست برتری با لوله بدون درز است.

همانطور که پیشتر در مورد تفاوت لوله بدون درز و درزدار اشاره شد، وقتی لوله دارای درز باشد، آسیب پذیری آن نیز بیشتر خواهد شد و از همین رو آسیب پذیری و امکان ترک خوردگی تحت فشار در لوله های درزدار بیشتر است.

لوله درز دار و بدون درز و مقاومت در برابر خوردگی

در این مورد از تفاوت لوله بدون درز و درزدار نیز برتری با لوله مانیسمان است زیرا عدم وجود فضا و منفذ جهت نفوذ مواد، مقاومت در برابر خوردگی را بسیار بالا می برد.  

تنها یک چیز می تواند سبب خوردگی لوله بدون درز شود و آن هم قرار گرفتن در محیط های دارای خورندگی پیوسته و شدید است. در مقابل، لوله سیاه درزدار به دلیل جوشکاری و امکان نفوذ ناخالصی، آسیب‌پذیری بیشتری در برابر عوامل خوردگی دارد.

ابعاد و قابلیت اتصال لوله های بدون درز و درزدار

ابعاد و قابلیت اتصال لوله های بدون درز و درزدار

در این مورد از تفاوت لوله بدون درز و درزدار، لوله سیاه درزدار بهتر است و برعکس لوله مانیسمان، قابلیت اتصال بسیار خوبی دارد. از این رو امکان تعویض، تعمیر و نصب آن نیز آسان تر است.

لوله بدون درز مانیسمان معمولاً با قطر خارجی بین 8/1 تا 26 اینچ تولید و عرضه می شوند. لوله سیاه درزدار نیز دارای ابعاد مختلفی تا 24 اینچ هستند، البته دیوار لوله مانیسمان معمولاً ضخیم‌تر است.

تفاوت لوله بدون درز و درزدار در قیمت

دست آخر اینکه تفاوت لوله بدون درز و درزدار به قیمت آن منتهی می شود؛ قیمت یکی از تمایزات اصلی لوله بدون درز و لوله سیاه درزدار شناخته می شود.

در این بین، قیمت لوله مانیسمان به دلیل فرآیند تولید دشوارتر و استحکام بیشتر، بالاتر از قیمت لوله درزدار است.

نکته پایانی

در این نوشته سعی کردیم به این سؤال پاسخ دهیم که تفاوت لوله بدون درز و درزدار چیست؟ همانطور که اشاره شد در مواردی همچون استحکام، مقاومت در برابر خوردگی و تحمل فشار برتری با لوله بدون درز است و از لحاظ قیمت و قابلیت اتصال لوله درزدار بهتر است.

شما می توانید برای تهیه لوله مورد نظر خود به وبسایت شرکت صنعتی سپنتا مراجعه کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا