تولید کننده لوله سیاه فولادی

لوله سیاه یا لوله صنعتی سیاه که از آن با عنوان لوله سنگین هم یاد می‌شود، نوعی لوله درزدار است که در شرکت های تولید کننده لوله سیاه فولادی و سایر لوله ها و جنس ورق سیاه (ورق نورد گرم) ساخته می شود.

تولید کننده لوله سیاه فولادی باید براساس استاندارد DIN2440 این لوله ها را تولید کند؛ لوله سیاه فولادی استفاده گسترده‌ای در صنایع مختلفی همچون قطعه‌سازی، ساخت انواع شاسی، داربست‌، حفاظ و حصار، جک و… دارد.

همچنین می‌توان برای انتقال انواع سیالات همچون گازها، آب و روغن از لوله سیاه بهره برد. در ادامه بیشتر به این لوله های پرداخته ایم.

ورق نورد گرم و لوله سیاه فولادی

برای تولید لوله‌سیاه، ابتدا ورق نوردگرم را به شکل لوله فرم‌دهی می کنند و بلافاصله پس از جوش کاری، درز و اضافات جوش توسط یک تیغچه بر می دارند و در نهایت به اندازه دلخواه برش‌ می دهند.

لوله درزدار به دو دسته لوله تست شده و لوله تست مردود تقسیم می‌شود. لوله تست‌شده، را تولید کننده لوله سیاه فولادی مورد تست hydrostatic قرار داده و عدم نشتی آن را تأیید کرده است. اما لوله تست مردود، لوله‌ای است که تست هیدرواستاتیک روی آن انجام نشده و یا تست شده و نشتی داشته است.

بیشتر بدانید: تفاوت لوله بدون درز و درزدار چیست؟

ورق نورد گرم و لوله سیاه فولادی

مشخصات فنی لوله سیاه فولادی

همانطور که اشاره شد، تولید کننده لوله سیاه فولادی از ورق فولادی نورد گرم برای تولید این محصول بهره می برد. بر این اساس و از لحاظ مکانیزم جوشکاری لوله سیاه درز دار در دسته های مختلفی قرار می گیرند. انواع جوشکاری این لوله ها به صورت زیر است:

  • مقاومت الکتریکی: یکی از انواع شیوه های جوش لوله سیاه درزدار جوش به روش ERW (Electric Resistance Welded) یا جوشکاری مقاومت الکتریکی است که هیچ الکترودی برای آن استفاده نمی شود و معمولاً ۸ الی ۲۴ اینچ، ابعاد و اندازه های لوله های تولیدی آن است.
  • روش SAW (Electric resistance Welded): در این شیوه برای اتصال محل لبه از الکترود استفاده به عمل می آید. تفاوت بارز این روش با دیگر روش ها، استفاده از پودر مخصوص به منظور پیشگیری از ایجاد ارتباط میان هوا و مواد مذاب است و ابعاد لوله های تولیدی با استفاده از این روش افزون بر بیست اینچ است.
  • روش جوش ذوبی الکتریکی: در این روش که به EFW (Electric fusion Welded) مشهور از پرتو الکترونی برای جوشکاری استفاده می شود. لوله های تولید شده به این شیوه، در دسته لوله های درز مخفی جای می گیرند.

کاربردهای لوله سیاه یا لوله شوفاژ

لوله صنعتی سیاه می توان برای گازرسانی منازل و سیستم‌های شوفاژ نیز استفاده کرد و به همین دلیل به این دلیل گاهی از آن با عنوان لوله گازی و یا  لوله شوفاژی نیز نام برده می‌شود. از این رو برای تمام سایزهای این نوع لوله اتصالات جوشی و پیچی آماده در بازار موجود است.

همچنین پس از گذراندن پروسه گالوانیزاسیون، می‌توان از این لوله ها برای سیستم‌های لوله‌کشی آب نیز استفاده کرد. معمولاً تولید کننده لوله سیاه فولادی برای ساخت این لوله‌ها از ورق‌های نورد گرم با ضخامت ۲ میلی‌متر به بالا استفاده می کند، در نتیجه این لوله ها از مقاومت‌ خمشی، پیچشی و تحمل فشار بالایی برخوردار هستند.

کاربردهای لوله سیاه یا لوله شوفاژ

خصوصیات لوله سیاه فولادی

سیاهی موجود در شکل ظاهری این لوله های فولادی به علت وجود اکسید آهن در ساختار آن است. همچنین وجود ترکیب فولاد سبک و کم در این محصول، سبب افزایش مقاومت لوله در برابر عوامل محیطی و خوردگی می گردد.

طول عمر این محصول بسته به استانداردهای رعایت شده توسط تولید کننده لوله سیاه فولادی دارد. در صورت حفاظت مناسب از لوله سیاه، عمر مفید آن ۵۰ الی ۱۰۰ سال است.

همانطور که اشاره شد این لوله ها، تحمل فشار بالا و سختی سطحی را دارند و از ضخامت های متنوع، جوش پذیری مطلوب و قیمت مقرون به صرفه برخوردار هستند.

عوامل مؤثر بر قیمت لوله‌های فولادی چیست؟

قیمت لوله فولادی بر اساس سایز، ضخامت، وزن و جنس آن تغییر می‌کند. از دیگر نکات مهمی که در خرید لوله فولادی باید به آن توجه کنیم کارخانه تولید لوله سیاه فولادی دارای استانداردهای ملی و بین‌المللی باشد، زیرا به دلیل نوع بهره‌برداری از این لوله ها، کیفیت آن بی چون و چرا باید بالا باشد.

عوامل مؤثر بر قیمت لوله‌های فولادی چیست؟

شرکت سپنتا تولید کننده لوله سیاه فولادی

شرکت لوله و پروفیل سپنتا اولین شرکت از مجموعه تولیدکنندگان لوله فولادی در ایران است که در سال 1340 به بهره‌برداری رسید. تولیدات عمده‌ی لوله و پروفیل سپنتا عبارتند از:

  • لوله‌های فولادی
  • لوله‌های سیاه
  • لوله‌های شوفاژی

ظرفیت تولید این کارخانه تولید کننده لوله سیاه فولادی بالغ بر 1400 تن در سال است. این کارخانه لوله‌های فولادی را با استاندارد ملی ISIRI 3765 تولید و به بازار عرضه می‌کند.

نکته پایانی

در این مطلب سعی کردیم به تولید کننده لوله سیاه فولادی و محصولات آن بپردازیم؛ همانطور که اشاره شد شرکت سپنت یکی از تولید کننده های این نوه لوله درزدار پرکاربرد در بسیار صنایع است.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین سفارش محصول مورد نظر خود به وبسایت شرکت صنعتی سپنتا مراجعه کنید.

3/5 - (2 امتیاز)

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا