فرق بین لوله گالوانیزه سرد و گرم

لوله‌های فولادی دسته بندی های متفاوتی دارند از لوله گالوانیزه سبک و سنگین تا گرم و سرد؛ اگر بخواهیم گالوانیزه گرم و سرد را به عنوان وجه تمایز این لوله ها در نظر بگیریم، اصلی ترین فرق بین لوله گالوانیزه سرد و گرم پوشش سطحی از فلز روی است.

لوله‌های گالوانیزه گرم به دلیل تولید در دماهای بالا، پیوند قوی‌تری بین فولاد و فلز روی خود ایجاد می‌کنند و از این رو فرق بین لوله گالوانیزه سرد و گرم آنجاست که این انواع لوله‌ها عمر بیشتری دارند و در برابر عوامل خورنده مقاوم‌تر هستند. در ادامه بیشتر با تفاوت های این دو لوله آشنا می شوید.

لوله گالوانیزه گرم چه ویژگی ای دارد؟

برای درک بهتر فرق بین لوله گالوانیزه سرد و گرم، بهتر است نگاهی به فرآیند ساخت و مشخصات لوله گالوانیزه گرم داشته باشیم.

لوله‌های گالوانیزه گرم، به لوله‌هایی گفته می‌شود که از جنس فولاد یا آهن ساخته شده‌اند و در دمای بسیار بالا (تا ۴۲۰ درجه سانتی‌گراد) آبکاری می‌شوند و با روکشی از روی یک لایه قلع یا روی پوشانده می‌شوند.

در این فرآیند، مولکول‌های قلع یا روی با مولکول‌های آهن لوله فولادی و یا آهنی واکنش شیمیایی داشته و اتصال محکم و مقاومی به‌وجود می‌آورند که باعث می‌شود لوله‌های گالوانیزه گرم نسبت به لوله‌های گالوانیزه سرد، مقاومت بیشتری داشته باشند.

تفوت ویژگی های لوله گالوانیزه سرد و گرم

تفاوت ضخامت لوله گالوانیزه سرد و گرم

ضخامت فلز روی در لوله‌های گالوانیزه گرم نسبت به لوله‌های گالوانیزه سرد بالاتر و یکی از بارزترین فرق بین لوله گالوانیزه سرد و گرم است.این فلرز حدود 14 درصد از وزن کل لوله را تشکیل می‌دهد، در حالی که این عدد برای لوله‌های گالوانیزه سرد بین 2 تا 7 درصد است.

به دلیل فرایند تولید پیچیده‌تر و مصرف بیشتر فلز روی، قیمت لوله‌های گالوانیزه گرم نسبت به نسخه‌های سرد بیشتر است. همچنین به خاطر مقاومت بالاتر در برابر رطوبت و عوامل خورنده، لوله‌های گالوانیزه گرم دارای دامنه کاربرد وسیع‌تری هستند از جمله لوله گالوانیزه گلخانه ای هستند.

از سوی دیگر، با اینکه پوشش روی در لوله‌های گالوانیزه سرد نیز نقش محافظتی خود را ایفا می‌کند، اما این لوله ها در مقایسه با نسخه‌های گرم، عمر کمتری دارند.

عمر مفید لوله گالوانیزه گرم

همانطور که پیشتر اشاره شد یکی از بارزترین موارد فرق بین لوله گالوانیزه سرد و گرم عمر مفید آن هاست. با توجه به شرایط محیطی ساخت و کاربرد لوله گالوانیزه گرم، عمر مفید آنها بین ۲۵ تا ۳۰ سال است. دمای بالای ۴۲۰ درجه سانتی‌گراد و ادغام مولکول‌های قلع و فولاد، عمر مفید این لوله‌ها را به شدت افزایش می‌دهد.

فرق ضخامت لوله گالوانیزه سرد و گرم

نحوه تشخیص لوله گالوانیزه گرم و سرد

لوله ای گالوانیزه گرم و سرد هم از نظر کاربرد و هم از نظر قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. و از این رو شناخته فرق بین لوله گالوانیزه سرد و گرم و تفاوت های آن ها مهم است تا به هنگام خرید محصول را متناسب به نیاز خود انتخاب کنید.

لوله های گالوانیزه گرم در مقایسه با لوله های سرد از آنجا تحت عملیات شیمیایی بوده اند و در دمای بالا آبکاری شده اند براق‌تر از لوله های گالوانیزه سرد هستند البته این براق بودن به میزان ضخامت پوشش روی وابسته است.

علاوه بر این لوله‌های گالوانیزه سرد معمولا به صورت دو سر روزه تولید و به بازار عرضه می‌شوند ولی لوله‌های گالوانیزه گرم معمولا روزه نشده تولید می‌شوند، اگرچه ممکن است این نوع لوله‌ها نیز روزه دار تولید شوند.

فرق بین لوله گالوانیزه سرد و گرم در کاربرد

فرق بین لوله گالوانیزه سرد و گرم در کاربرد

نکته مهم در باب فرق بین لوله گالوانیزه سرد و گرم کاربرد آن ها است؛ با توجه به مزایای مقاومت بالاتر لوله‌های گالوانیزه گرم در برابر عوامل خورنده و رطوبت، استفاده از آنها در شرایطی که بیشتر معرض این عوامل هستند، توصیه می‌شود.

از سوی دیگر، لوله‌های گالوانیزه سرد برای استفاده در فضاهای بسته یا در محیط باز و در معرض نور آفتاب، مناسب‌تر به نظر می‌رسند.

در کاربردهای خاص، لوله‌های گالوانیزه گرم به خاطر قابلیت استفاده طولانی مدت برای انتقال آب و استفاده در زیر خاک، بسیار مناسب هستند. همچنین، از آنها می‌توان به عنوان محافظ کابل و سیم نیز استفاده کرد که این نشان می‌دهد کاربردهای گسترده‌ای برای این نوع لوله‌ها وجود دارد.

نحوه تشخیص لوله گالوانیزه سرد از گرم

قیمت لوله گالوانیزه گرم و سرد

در کنار فاکتورهایی که برای فرق بین لوله گالوانیزه سرد و گرم بر شمرده شد، باید گفت که سایز، ضخامت، گرم یا سرد بودن گالوانیزه لوله، کارخانه سازنده و شرایط اقتصادی بر قسمت لوله گالوانیزه سرد و گرم مؤثر هستند.

به طور کلی نوسانات بازار و قیمت ارز و تورم و… باعث می شود که نتوان قیمت مشخصی برای لوله ی گالوانیزه سرد و لوله گالوانیزه گرم ارائه داد ولی قیمت لوله گالوانیزه گرم در مقایسه با قیمت لوله گالوانیزه سرد بالاتر است.

همانطور که در مقدمه گفته شد، لوله های گالوانیزه تنها به سرد و گرم تقسیم بندی نشده بلکه به دو دسته سبک و سنگین هم بندی می شوند که می توانید در مقاله تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین با ویژگی این دو لوله آشنا شوید.

نکته پایانی

در این مطلب به فرق بین لوله گالوانیزه سرد و گرم پرداختیم؛ اصلی ترین فرق بین این دو لوله ضخامت فلز روی تشکیل شده بر بدنه است که مقاومت آن دو را دستخوش تغییر می کند. علاوه بر این لوله های گرم براق‌تر هستند و عمدتا رزوه ندارند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین سفارش محصول مورد نظر خود به وبسایت شرکت نورد و لوله سپنتا اهواز مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا