کاربرد لوله جوشی یا درزدار چیست؟

لوله درز دار یا جوشی یکی از شناخته شده ترین انواع لوله ها است. در مقالات قبلی در مورد تفاوت های لوله درزدار و مانیسمان توضیح دادیم و به طور خلاصه باید گفت کاربرد لوله جوشی یا درزدار به دلیل مقاومت کمتر آن در شرایط تحت فشار به صنایع حساس و سنگین نمی رسد.

لوله های درزدار استاندارد اصولا چیزی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد فشار کمتری از لوله های بدون درز را تحمل می کنند و به مرور زمان ممکن است از قسمت درز یا جوش ترک بردارند یا نشتی حاصل شود، اما این به معنی بی خاصیت بودن لوله درزدار نیست.

کاربرد لوله جوشی یا درزدار معمولاً در انتقال مواد سیال غیر شیمیایی، آبرسانی و تاسیسات  و… دیده می شود، ضمن اینکه این محصول قیمتی به مراتب پایین‌تر از لوله بدون درز یا مانیسمان دارد.

لوله سیاه درزدار یا لوله جوشی چیست؟

پیش از بررسی کاربرد لوله جوشی یا درزدار بهتر است به تعریف این لوله بپردازیم؛ لوله سیاه درزدار (Welded steel pipe) نیز نوعی لوله رایج به شمار می رود؛ ساخت و تولید این لوله به وسیله خم کردن و اتصال ورق‌ فولادی با جوشکاری انجام می شود.

به عبارتی دیگر، برخلاف لوله مانیسمان لوله های درزدار ساختاری یکپارچه نداشته و دارای درزهای ناشی از اتصال هستند. لوله های سیاه درزدار به انواع مختلفی همچون لوله درزدار اسپیرال یا مارپیچی و لوله درزدار مستقیم تقسیم می شوند.

تفاوت کاربرد لوله جوشی یا درزدار با لوله بدون درز یا مانیسمان

تفاوت کاربرد لوله جوشی یا درزدار با لوله بدون درز یا مانیسمان

لوله های بدون درز به دلیل استحکام و دوام فوق‌العاده، برای کارهای حساس و سنگین استفاده می شود. این کارها شامل صنایع نفت و گاز، خودروسازی، خطوط انتقال آب، پتروشیمی و پالایشگاه ها می شود.

در سویی دیگر لوله سیاه درزدار برای لوله کشی گاز، سیستم‌های خانگی، مخازن، سیستم‌های آبرسانی و صنایعی نظیر کشاورزی و پتروشیمی پرکاربرد است. انشعاب گرفتن از مسیر انتقال، صنایع غذایی و دارویی نیز از دیگر کاربردهای لوله درزدار شناخته می شود.

لوله درزدار برای صنایع جزئی و نه چندان کلان

آن طور که از تعاریف بر آمد، کاربرد لوله های جوشی یا درزدار به جهت فرآیند ساخت ساده و هزینه های تولید کمتر و به قولی مقرون به صرفه تر بودن در صنایع مختلف گسترده است ولی این کاربرد در بخش کلان نیست.

لوله درزدار می تواند در طول های مختلف تولید گردد و در اشکال مختلف لوله جوش داده شود که این مزیتی بزرگ برای کاربرد لوله جوشی یا درزدار به شمار می رود، لذا لوله های درزدار برای استفاده در معماری، صنایع مواد غذایی و آشامیدنی، صنعت خودرو، خطوط لوله، ساخت و ساز و معدن، لوله کشی فاضلاب، تاسیسات انتقال آب و گاز و… کاربرد دارند.

لوله درزدار برای صنایع جزئی و نه چندان کلان

روش تولید لوله درزدار 

حالاکه در مورد کاربرد لوله جوشی یا درزدار می‌دانید، باید نگاهی هم به نحوۀ تولید این لوله ها داشته باشیم. در تولید لوله درزدار پس از اینکه ورق های فولادی در ضخامت مورد نظر انتخاب شدند، بسته به قطع و اندازه لوله مورد نظر برش داده شده و سپس از میان غلتک هایی موسوم به نورد عبور داده می شوند تا حالت گرد به خود بگیرد و شکل لوله درآیند.

جدای از کاربرد لوله جوشی یا درزدار، تفاوت تولید لوله ای درزدار در نوع جوش آن ها است که در زیر به آن ها اشاره شده است:

  • روش های ERW و HFI: این دو روش بسیار شبیه به هم هستند و در هر دو لبه های درز با ذوب شدن به هم جوش می خورند منتها با چند تفاوت اساسی که در روش ERW یا (Electric Resistance Welded) به الکترود نیازی نداریم و در روش HFI یا (High Frequency Induction)کنترل و دقت بیشتری وجود دارد.
  • روش SAW: این روش مخفف Submerge Arc Weld است و در آن با الکترود محل درز لوله را جوشکاری می کنند منتها برای اینکه کیفیت نهایی بالایی در جوشکاری به دست آید از نوعی پودر مخصوص یا حتی آرگون هم استفاده می گردد.

بیشتر بدانید: تفاوت لوله بدون درز و درزدار چیست؟

روش تولید لوله درزدار 

نکته پایانی

در این مطلب به کاربرد لوله جوشی یا درزدار پرداختیم؛ همانطور که گفته شد این لوله کاربرد گسترده ای در معماری، صنایع مواد غذایی و آشامیدنی، صنعت خودرو، خطوط لوله، ساخت و ساز و معدن، لوله کشی فاضلاب، تاسیسات انتقال آب و گاز و مواردی از این دست دارد.

شما می توانید برای تهیه لوله مورد نظر خود به وبسایت شرکت صنعتی سپنتا مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا